پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت و جهانشاه ارفع نیا تحت عنوان "اتاق های شهری"در سال ۱۳۵۶

چکیده پایان نامه

پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت با مشارکت جهانشاه ارفع نیا تحت عنوان “اتاق های شهری” بر طراحی فضاهای باز و ارتباط آنها با محورهای مقصدی و عبوری شهر متمرکز است. تعریف “خیابان بزرگ” بعنوان “محور” و “میدان” بعنوان “مفصل” و گزینش سایت پروژه در محدوده ای بین میدان های فلسطین (کاخ سابق)و ولیعصر(ولیعهد سابق )وبخشی از خیابان ولیعصر(پهلوی سابق) امکان تعریف و طراحی اتاق های شهری یا Urban Rooms را در پایان نامه حمید حقیقت میسر ساخت. برای دیدن ویدیوی کامل اینجا را کلیک نمایید.

نتیجه قضاوت پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت

پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت و جهانشاه ارفع نیا در سال ۱۳۵۶ ارائه گردید.درآن زمان طراحی شهری به شکل شاخص امروزی خود در پروژه های دانشجویی و یا پایان نامه ها حضوری پر رنگ نداشت. هیچیک از اساتید آن دوران بعنوان مدرسین طراحی شهری بمفهوم Urban Design تدریس نمی نمودند. در زمان قضاوت این پروژه نیز به استثنای یکی از اساتید حاضر در جلسه که دارای تخصص در برنامه ریزی شهری بود بیشترین حاضرین دارای عناوین معماری بودند. جلسه بلحاظ نگرش و نتیجه گیری حمید حقیقت وجهانشاه ارفع نیا به یک موضوع طرای شهری در قالب یک پایان نامه معماری آنرا بسیارموفق دانسته و بهترین ارزش آن زمان را بعنوان درجه “ممتاز” برای پروژه قائل گردید.

مدارک پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت

گرچه بازیابی برخی از فایل های تصویری پروژه بخصوص نقشه ها بعد از گذشت ۴۲ سال با مشکلاتی روبرو بود ولی خوشبختانه مجموعه تصویری فعلی از طریق اسکن اسلاید های موجود می تواند نمایشی از مراحل شکل گیری و ارائه پروژه را بدست دهد. اصل این پایان نامه در کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران موجود است.

تعدادی تصویر از خیابانها ، میادین و دسترسی های محلی و شهری به این محور و مفصل ها نیز بعنوان شناسایی وضع موجود اضافه شده که همه مربوط به سالهای ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ است. از اینکه به نام بعضی از این معابر بلحاظ گذشت زمان و تغییر آنها اشاره ای نگردیده است عذرخواهی می نمایم.

ماکت پروژه اتاق های شهری ازنمونه کارهای پایان نامه فارغ التحصیلی مهندس حمید حقیقت
نقشه نمایش فضاهای پر و خالی در محدوده سایت از پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت
نقشه نمایش کیفیت بناهادر محدوده سایت از پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت
نقشه وضع موجود در محدوده سایت از پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت
نقشه نحوه استفاده از زمین در محدوده طرح در پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت

فضاهای پر و خالی

کیفیت بناها

وضع موجود

نحوه استفاده از اراضی در طرح

تصاویری از خیابانها ، میادین و دسترسی های محلی و شهری در محدوده پروژه - سال ۱۳۵۵

تصویری از خیابان رشت در سال 1355 از پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت
تصویری از میدان فلسطین در سال 1355 از پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت
عکسی از میدان ولیعصر در سال 1355 از پایان نامه فارغ التحصیلی حمید حقیقت

اتاق های شهری