پیام موسس درباره فانگ شوای علمی

پیام موسس درباره فانگ شوای علمی​

سالها پیش زمانیکه به دانشجویان رشته معماری در باره خلق ایده و طراحیِ فضا آموزش میدادم خاطر نشان میساختم که ساختمان های ما به چیزی بیش از ساختار و سبک نیاز دارند تا برایمان خوشایند شوند. بعد از آشنایی با مفهوم فیزیک کوانتوم  و آموزه های آموزگاران مفاهیمِ متافیزیک در مورد انرژی و جهان هستی، به برگردان این مفاهیم به اصول تاثیر گذار بین رابطه انسان و محیط پرداختم. از آنجا که بطور عموم در هیچ یک از مدارس معماری یا طراحی درایران به چگونگی تاثیرانرژی در تنضیمات فضا، اشیاء، ساختمان و زندگی برای رسیدن به توازن نمی پردازند و آموزش نمی دهند ، تصمیم گرفتم یافته های خودرا با جستجو دررشته های متافیزیکی باستان و شناخت تعاریف آنها در غرب ودر چهارجوب تجارب معلمان موفق در رشته های طراحی، در اختیار علاقمندان به معماری، طراحی شهری، طراحی داخلی، معماری منظر و کارگزاری و توسعه املاک قرار دهم.

تجربیاتم در استرالیا و امارات

در طی دوران اقامتم در سیدنی استرالیا درک عمیق تری نسبت به سیستم های طراحی معماری منبعث از ایده و تفکر معنوی پیدا کردم. و این زمانی بود که “فانگ شوای” من را در پویایی استفاده از انرژی های قابل مشاهده و نامرئی برای ایجاد محیطی متوازن، جذب خود کرد. گذراندن دوره ای برای آشنایی به “فانگ شوای” بمن یادآوری کرد که هر لحظه از عمرم یک فرصت برای رشد و توسعه است.

در بازگشتم از استرالیا به دوبی در امارات متحده عربی، تجربیات خود را در زمینه فانگ شوای در لنداسکیپ و طراحی داخلیِ تعدادی از پروژه های مسکونی و تجاری بکار گرفتم. این اولین باری بود که اصول فانگ شوای غربی را در مقیاسی قابل توجه درطراحی و ارائه مشورت بکار می بردم. پیشینه من به عنوان یک معمار با تجربه اجازه می داد تا با شناخت از فانگ شوای و درک فرآیند طراحی، فشارها و نگرانی هایی راکه کارفرمایان و معماران در هنگام ایجاد یک پروژه جدید با آن روبرو میشدند را کاهش دهم. فضای موافق آن دوره توسعه شهری در دبی این فرصت را بمن و همکارانم داد تا با استفاده و ترویج ویژگیهای اصول فانگ شوای، دانش و تجربیات خودمان را نیزافزایش دهیم.

من و فانگ شوای علمی در ایران

پس از بر گشت به ایران در سال ۱۳۸۸، بخشی از مفاهیم فانگ شوای را در محتوای تدریس مجدد دانشگاهی ام با دانشجویان دوره کارشناسی شهر سازی به اشتراک گذاشتم. با خودم کوله باری از شناخت ها، محفوضات، تجارب بین المللی و ایده ها در زمینه توسعه صنعت ساخت در چهارچوب “توسعه گری و مدیریت املاک” را نیز بدنبال داشتم که بمن فرصت داد تا طرح توسعه مهندسی کشور به عرصه های بین المللی را مطرح و دنبال نمایم. این فرصتی استثنایی بود که من از برنامه های فانگ شوای علمی برای معماری و صنعت “ریل استیت” در قالب یک سازمان قوی مشاوره، ساخت و مدیریت سخن بمیان آورم و درایجاد آن اهتمام ورزم.
در حالی که کانسپت فانگ شوای در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است، بعضی اوقات توسط مربیان بدون صلاحیت از آن به عنوان روانشناسیِ طراحیِ سادهِ شده، فلسفه یا موهومات مبتنی بر استفاده از فرهنگ عامیانه چینی وادغام آن با معماری نام برده می شود.

زمان زیادی برای پیدا کردن فانگ شوای علمی به طور خاص و به عنوان نظامی در رابطه با این اصول صرف کردم، و به محض این که به آن دست پیدا کردم متوجه شدم این همان چیزی است که من سالها به دنبالش بودم. قبل از این دریافت، من در جریان بسیاری از متغیرهای فانگ شوای که احتمالا”بسیاری از شما امروز با آن روبرو هستید قرار گرفتم، اما به جرات می توانم بگویم که هیچکدام از آنها به عنوان فانگ شوای علمی شناخته نمی شوند.

چرا توازن؟

فانگ شوای علمی، همراه مناسبی  برای ساختمانهای با مفهوم سبز می باشد. این هنر و علم می تواند با طراحی معماری، طراحی داخلی و معماری منظر و به منظور ایجاد توازن انرژی در داخل ساختمان ها و خواص پیرامونی آن به پایداری بناها و فضاها منجر گردد.

برنامه های آشنایی با فانگ شوای علمی، برای آن دسته از علاقمندان است که به یادگیری اصول فانگ شوای در فرم برنامه های کاربردی غربی آن و شیوه های کسب وکار مبتنی بر اخلاق حرفه ای هستند مفید خواهد بود.
علاوه بر تجربه چندین ساله در فانگ شوای، زمینه قوی دانشگاهی من در تحصیل ، تدریس و کار حرفه ای معماری و لنداسکیپ با بیش از ۴۲ سال به من کمک کرد تا دوره ها و روند کلی یادگیری درباره فانگ شوای را به ساده ترین و جامع ترین راه ممکن تبدیل و ارائه دهم. 

در توازن، ما فقط به شما یادآوری می کنیم که می توانید با کار با قوانینِ طبیعت، سالم تر، شادتر و مرفه تر زندگی نمایید. ما به شما خاطرنشان می کنیم که “خانه” بعنوان یکی از مهمترین ساخته های بشری با فانگ شوای نقش سازنده تری را در رشد فرزندان و روش بهتر زندگی را برای خانواده به ارمغان می آورد.