دوره آموزشی طراحی کاشت گیاه

خلاصه دوره آشنایی با طراحی کاشت گیاه

The Complete Planting Design Course

شما دراین دوره با طراحی کاشت ، گیاهان در طراحی ، انتخاب گیاه ، طرح های کاشت ، سبک ها و زمینه ها، و جنبه های کسب وکار در بخش مرتبط با گیاه در لنداسکیپ آشنا میشوید

برای بسیاری از مردم لذت باغبانی یکی از اولیه ترین دلایل گرایش آنها به رشد و یادگیری کار با گیاهان است. هرچند داشتن یک باغ پر از گیاهان خریداری شده بسیار آسان به نظر می رسد ولی نمی توان لذت شناخت، رشد و ایجاد یک باغ یا باغچه پرورشی بخصوص طراحی شده را نادیده  گرفت.

 یادگیری چگونگیِ انتخاب گیاه برای خصوصیات بصری آن ، درست به همان صورت که هنگام طراحی اتاق خود برای آن کاغذ دیواری یا مبلمان انتخاب می کنید ، مرحله مهمی در درکِ طراحیِ کاشت به شمار می رود. شما همچنین باید بدانید که چگونه این طراحی را پیاده سازی نمایید.

این دوره شامل ۶ کلاس و ۵۷ درس متنوع و جامع می باشد.آموزنده با گذراندن این دوره به جامعیتی از نوع بندی گیاهان و نقش آنها در ایجاد فضای بصری زیبا و متوازن دست می یابد. اگر لنداسکیپ در طراحی با دو وجه طرحِ ساخت یا Construction Design-CD و طرحِ کاشت گیاه یا Planting Design-PD تعریف میشود، معماران منظر به وجوه فنی از قبیل طرح آبیاری یا Irrigation Design و نور پردازی یا Lighting Design و جزییات ساخت یا Detail Design تمرکز نسبی ولی به دو وجه CD و PD تمرکز کاملی دارند. لذا این دوره برای معماران منظر یک بازنگری سیستماتیک ولی برای کسانی که با یک زمینه آشنایی علاقمندانه به لنداسکیپ وارد این دوره میشوند یک موفقیت کامل در شناخت بخش مهم گیاه کاری آن محسوب و توصیه میگردد.

هیلاری تاماس با همکاری استیون ووستر در ایجاد این دوره آموزشی نقش بسیار مهمی را بعهده گرفته اند.

لیست کلاس ها و درس های دوره آشنایی با طراحی کاشت -
List of Classes and Lessons for Planting Design Course

واحد ۰۱ – فرم گیاه ( Plant Form)
واحد ۰۲ – فرم گل در گیاهانِ علف – گونه (Flower Form in Herbaceous Plants)
واحد ۰۳ – بافت گیاه (Texture)
واحد ۰۴ – رنگ در گیاه (Color)
واحد ۰۵ – اصول (Principles)

واحد ۰۱ – ساختار (Structure)
واحد ۰۲ – درختان (Trees)
واحد ۰۳ – درختچه ها و بوته ها (Shrubs)
واحد ۰۴ – گیاهان دیواره ساز و باد شکن ها (Hedges and Windbreaks)
واحد ۰۵ – گیاهان بالا رونده و بوته های دیواری (climbers and wall shrubs)
واحد ۰۶ – گیاهان علف – گونه (Herbaceous Plants)
واحد ۰۷ – چمن و علف (Grasses)
واحد ۰۸ – گیاهان پیاز – گونه (Bulbs)
واحد ۰۹ – سرخس ها (Ferns)
واحد ۱۰ – بامبو ها (Bamboos)
واحد ۱۱ – رُز ها (Roses)
واحد ۱۲ – گیاهان بسترهای فصلی (Seasonal Bedding Plants)

واحد ۰۱ – نامگذاری و شناخت گیاهان (Naming and Identifying Plants)
واحد ۰۲ – تجزیه و تحلیل سایت (Site Analysis)
واحد ۰۳ – استفاده از سایت (Use of Site)
واحد ۰۴ – سبک، حالت، و تم (Style, Mood, and Theme)
واحد ۰۵ – شرایط اقلیمی (Climatic Conditions)
واحد ۰۶ – شناخت خاک (Understanding Soil)
واحد ۰۷ – شناخت کاشت زیست محیطی (Ecological Planting)
واحد ۰۸ – سازگاری گیاه (Plant Adaptation)
واحد ۰۹ – نقش کاشت گیاه (The Role of Planting)
واحد ۱۰ – عوامل مؤثر بر رشد گیاه (Factors Affecting Plant Growth)

واحد ۰۱ – مراحل مقدماتی (Preliminary Stages)
واحد ۰۲ – کاشت با روش مثلث (Planting in Triangles)
واحد ۰۳ – استفاده از دایره ها (Use of Circles)
واحد ۰۴ – سبک های طراحی و رنگ آمیزی (Drawing Styles and Coloring)
واحد ۰۵ – مزربندی های عقبی، جلویی و میانی (Back, Front, and Midborder)
واحد ۰۶ – نقشه کاشت در بسترهای سایه دار (Shady Bed Planting Plan)
واحد ۰۷ – نقشه کاشتِ خشک و مدیترانه ای (Dry, Mediterranean Planting Plan)
واحد ۰۸ – نقشه کاشتِ طبیعت گرایانه (Dry, Mediterranean Planting Plan)
واحد ۰۹ – نقشه کاشت مینی مالیستی (Minimalist Planting Plan)

واحد ۰۱ – مرزبندی مختلط و کاشت مختلط (Mixed Border, Mixed Planting)
واحد ۰۲ – مرزبندی سنتیِ علف – گونه (Traditional Herbaceous Border)
واحد ۰۳ – موج نو در کاشت طبیعت – گونه ها (New-Wave, Naturalistic Planting)
واحد ۰۴ – کاشت خشک و مدیترانه ای (Dry, Mediterranean Planting)
واحد ۰۵ – درختستان، سایه (Woodland, Shade)
واحد ۰۶ – سَبکِ آلاچیق (Cottage Style)
واحد ۰۷ – مراتع و تنوع زیستی (Meadows and Biodiversity)
واحد ۰۸ – نگهداری کم (Low Maintenance)
واحد ۰۹ – آب و باتلاق (Water and Bog)
واحد ۱۰ – مینی مالیست، مدرن (Minimalist, Modern)
واحد ۱۱ – گیاهان متعارف (Exotics)
واحد ۱۲ – گلدان ها و نگهدارنده های گیاه (Containers)

واحد ۰۱ – طراحی برای دیگران (Design for Others)
واحد ۰۲ – گزارش برای صاحبکار (The Client Brief)
واحد ۰۳ – باغ ها و مقررات (Gardens and the Law)
واحد ۰۴ – از کجا می توانید گیاهان خود را بدست آورید (Where to Get Your Plants)
واحد ۰۵ – گیاه و اندازه گلدان نهال (Plant and Pot Size)
واحد ۰۶ – جدول گیاهان (Plant Schedules)
واحد ۰۷ – برنامه ریزی کار ( Schedule of Work)
واحد ۰۸ – برنامه ریزی نگهداری ( Maintenance Schedule)
واحد ۰۹ – هزینه ( Costings)

کلاس های دوره طراحی کاشت گیاه

کلاسهای ششگانه این دوره عمدتا برشناخت گیاهان و نقش آنها در طراحی لنداسکیپ تمرکز دارد.کلاس ها به صورتی درس بندی شده اند که بطور مستقل و برحسب سلیقه یا کاربرد قابل اتنخاب هستند. بدیهی است گذراندن دوره کامل، آمادگی آموزنده را برای ورود به دوره فانگ شوای پیشرفته  تقویت می نماید.

کلاس طرح کاشت – Planting Design

در این کلاس شما به فرم و شکل گیاهان چه از نوع درخت، درختچه و یا بوته آشنا میشوید و گروه بندی فرم آنها را یاد می گیرید. فرم گل های علف گونه را از جنبه های مختلف می شناسید. بافت گیاهان بعنوان یکی از مهمترین عوامل در طراحی لنداسکیپ را خواهید شناخت و یاد میگیرید که ترکیب گیاهان با بافت های مختلف بصورت گروهی چگونه است. رنگ در طبیعت و در گیاهان را در گروه بندی رنگهای گرم و سرد و نیز تاثیر نور در رنگ ها را می آموزید. با رنگ گیاهان در فصول مختلف سال آشنا می گردید و طرح های تک رنگ ، رنگ های متضاد و رنگ های هماهنگ می آموزید. در این کلاس به اصول طراحی از قبیل وحدت در زمینه ها، حالات ، تاثیر گذاری بر یکدیگر ، هماهنگی و تضاد واقف می شوید.

توضیح بیشتر »

کلاس گیاهان در طراحی – Plants in Design

گیاهان ساختاری، گیاهانی هستند که پس زمینه، دیواره ها و حتی سقف ها را در طراحی لنداسکیپ بوجود می آورند. شما در این کلاس با این نوع دسته بندی گیاهان آشنا می گردید. تاثیر درختان، درختچه ها و بوته ها را در طرح می شناسید. گیاهان دیواره ساز و بادشکن ها را می آموزید. یاد می گیرید که رونده ها و گیاهان بوته ای را در جای خودشان استفاده نمایید. گیاهان علف گونه را می شناسید و با انواع چمن گونه ها آشنا می گردید. پیاز-گل ها و نحوه ترکیب آنها را با یکدیگر یاد می گیرید. گیاهان خانواده سرخس ها را می شناسید و با بامبو ها و نحوه استفاده آنها در طرح آشنا می گردید. انواع گلهای رز و گیاهان فصلی مناسب کاشت در بسترها را می فهمید.

توضیح بیشتر »

کلاس انتخاب گیاه – Plant Selection

نکات مهمی در انتخاب گیاه برای یک باغ یا لنداسکیپ بخصوص وجود دارد. تطبیق گیاهان با سایت یا رشد مناسب آنها یکی از جنبه های مثبت انتخاب یگ یا چند گونه گیاهی محسوب میشود ولی فاکتور مهم دیگری نیز وجود دارد که نقش آن گیاه/گیاهان را در موفقیت آن لنداسکیپ مطرح میسازد. در این کلاس شما می آموزید که چگونه گیاهان را برای منظور بخصوصی انتخاب نمایید. نام گذاری و تشخیص آنها را یاد میگیرید. می آموزید چگونه یک سایت را تجزیه و تحلیل کنیدو از آن استفاده نمایید. سبک ها، حالات و تم یا زمینه های مختلف را می شناسید و تاثیرات آب و هوا بر روی گیاهان مختلف را می آموزید.از خاک آگاهی بیشتر پیدا میکنید. گیاه برای اسقرار خود به شرایطی نیاز دارد، شما این شرایط را می آموزید. نقش کاشت و عوامل موثر در رشد گیاهان از جمله موارد دیگری است که در این کلاس یاد خواهیدگرفت.

توضیح بیشتر »

کلاس طرح های کاشت – Planting Plans

طرح های کاشت از تخصص های معماران منظر در پروژه های لنداسکیپ است. این کلاس نه در حد پیشرفته ولی بسادگی مراحل اولیه طراحی کاشت را به شما می آموزد.شما را با وسایل طراحی دستی یا کامپیوتری آشنا می سازد.یاد میگیرید فرم گیاهانی را که شناخته اید اسکیس نمایید و روش طراحی در محدوده های ظاهری مثلث را فرا می گیرید. استفاده از شکل دایره در مقیاسهای مختلف را برای نمایش گونه های مختلف می آموزید. یاد میگیرید چگونه نقشهِ سبک های مختلف را ترسیم و رنگ آمیزی نمایید.با واژه های “پشت”، “جلو” و “وسط” یک بستر کاشت آشنا می شوید.ترسیم کاشت گیاهان مدیترانه ایِ خشک را تمرین می کنید. به اندازه کافی در مورد ترسیم کاشت گیاهان طبیعت گرایانه و مینی مالیستی می آموزید و تمرین می کنید.

توضیح بیشتر »

کلاس سبک ها و زمینه ها – Styles and Themes

در این کلاس با مبحث بسیار مهم “سبک ها” و “زمینه ها” در لنداسکیپ آشنا می شوید. مرزبندی کاشت مختلط و کاشت های ترکیبی را خواهید شناخت.با مرزبندی های گیاهی سنتی آشنا می شوید. موجِ نویِ کاشت و کاشت طبیعت گونه را یاد می گیرید.کاشت گیاهان مدیترانه ایِ خشک را می آموزید.به مفهوم “وود لند” آشنا می شوید و تاثیرات سایه را بر روی گیاهان خواهید آموخت. از مفاهیمی از قبیل “کاتیج استایل” و نحوه ایجاد آنها آگاه می گردید. نوع وسبک مراتع و تنوع زیست در لنداسکیپ را یاد میگیرید. نقش نگهداری و کم هزینه نمودن لنداسکیپ خود را می شناسید. استفاده از آب در لنداسکیپ را می آموزید و به سبک های مینی مالیستی و مدرن آشنا میگردید. با گیاهان مهاجر و بعضا” غیر عادی هم آشنا میشوید و نهایتا”با انواع گلدانها و نگهداره های گیاهان هم آشنا میگردید.

توضیح بیشتر »

کلاس جنبه های کسب وکار – Aspects of Business

یکی از دلایل یادگیری دانش و هنر لنداسکیپ بطور جامع و طراحی کاشت گیاه بطور اختصاصی، ظمن استفاده در محیط زندگی شخصی ایجاد کسب وکار مرتبط به این دانش است. شما در این کلاس یاد میگیرید که چگونه برای دیگران و نیازهای آنها طراحی کنید. می آموزید که برای صاحبکاران خود گزارش توجیهی تهیه کنید. به قوانینی که برای ایجاد باغ یا فضاس سبز وضع شده آگاه می شوید. یا میگیرید که گیاهان خود را از کجا تهیه نمایید. رابطه بین گیاه و اندازه گلدان یا نگهدارنده آنرا یاد میگیرید. می آموزید که برای هر باغ یا لنداسکیپی که بوجود می آورید جداول کاشت و نظارت بر آنها را تهیه نمایید. برنامه زمانبندی کارهای خود را یاد میگیرید و اهمیت تهیه جدول نگهداری از گیاهان و باغ های ایجادی را متوجه میشوید. برای موفقیت کسب و کار خود به قیمت گذاری ها آشنا میشوید.

توضیح بیشتر »