دوره آموزشی فانگ شوایِ پیشرفته

مقدمه ای بر تئوری های فانگ شوای پیشرفته

Introduction to Advanced Feng Shui Theories

مواردی از فانگ شوای که تاکنون ارائه شده است بیشتر در رابطه با چی (Qi) قابل مشاهده یا مرئی است. این اطلاعات، هنگام طراحی ساختمان بسیار مهم است. بیشتر این آموزش ها کاربردی است و به راحتی قابل تجسم و بکار گیری است. همچنین به اهمیت جهت و قرار‌گیری خانه پرداخته‌ایم که انرژی نا محسوس آن رنگ‌ها و مصالحی که باید استفاده شوند را تعیین می‌کند. در این مقدمه،  می خواهم شما را فقط یک قدم جلوتر و به مناطق پیچیده تر فانگ شوای ببرم.

هنگام ورود به حوزه فانگ شوای پیشرفته، برخی از مفاهیم می توانند بسیار پیچیده تر شوند. در واقع، فانگ شوای پیشرفته بیشتر با چی (Qi) غیر قابل مشاهده ویا نامرئی و یا «تأثیرات نادیده» سروکار دارد. این آموزه های سطح بالاتر شامل مطالعه و به کارگیری نظریه هایی مانند فانگ شوای هشت عمارت (با زای مینگ جین) و ستاره های پرنده (ژوان کنگ) است.

برای بسط بیشتر این نظریه ها نیاز به توضیح و مثال های عملی زیادی است. بیشتر از همه، این مطالعات نیاز به تلاش، تخصیص زمان شخصی و استعداد طبیعی دانش آموز دارد. برای اکثر دانش آموزان، بسیار مهم است که فانگ شوای پیشرفته را تحت راهنمایی و نظارت یک متخصص یاد بگیرند.

چه کسی می تواند از فانگ شوای سود ببرد؟

فانگ شوای پیشرفته بلحاظ اینکه چه وقت، درکجا و چگونه مورد استفاده قرار گیرد می تواند پیچیده باشد. سوال این است که آیا فانگ شوای تنها محدود به عارفان چینی است و یا در غرب هم  می توان از آن بهره مند شد؟ آیا فانگ شوای مانند گذشته دور دامنه منحصر به چند ثروتمند و قدرتمند است یا همه می توانند از آن بهره مند شوند؟ آیا طراحان میتوانند از طریق دانش یک متخصص فانگ شوای، با آن آشنا گردند و آموزش ببینند؟

در زیر فهرستی از متخصصان مختلف و چگونگی استفاده از فانگ شوای پیشرفته آورده شده است :

معماران - Architects

فانگ شوای برنامه ای عمیق برای یادگیریِ انتخاب، طراحی و تقویت فضاهایی است که در آن زندگی و کار می کنیم. با یادگیری اصول فانگ شوای می آموزیم که چگونه طراحی کنیم، بسازیم و بازسازی نماییم تا خانه ای با احساس ، سالم و با آرامش را بوجود آوریم.

معماران بدون اینکه آموزش رسمی خود را نادیده بگیرند، می توانند از مزایای استفادهِ ازفانگ شوای علمی بهره مند گردند. آنها مطمئناً می توانند ازفانگ شوای به عنوان ابزاری تکمیلی در خلاقیت طراحی خود استفاده کنند و از این رو خدمات ارزشمندی را به کارفرمایان خود ارائه دهند.

برنامه ریزان و طراحان شهری - Urban Planners and Designers

برنامه ریزان و طراحان شهری دارای بهره مندی از مزیت استفاده از فانگ شوای علمی در مراحل اولیه توسعه شهر هستد. آنها می توانند از اصول فانگ شوای استفاده کنند تا سرمایه گذاریهای عمومی و خصوصی را به سمت بهترین انتخابِ سایت، جهت گیری و طراحی توسعه شهری هدایت نمایند .

اگر در گذشته انگیزه سرمایه گذاری های بخش خصوصی و دولتی جهت توسعهِ زیر ساخت ها و فضاهای شهری ، توسعه مسکن و فضاهای کار و خدمات با تسهیلات و مشوقهایی همراه می بود، امروزه سرمایه بطور هوشمند به بخشی از توسعه که متضمن "کیفیت زندگی" بالاتری است میل میکند. محور تمرکز فانگ شوای در برنامه ریزی و طراحی شهری بر ایجاد کیفیت در شهر است.

طراحان داخلی - Interior Designers

طراحان داخلی از فانگ شوای برای سازماندهی فضای داخلی که با کنار هم قرار گیری و هم انرژی نمودن فضا با ساکنان آن به ایجاد خانه ای هماهنگ و راحت تر کمک می نماید، استفاده می کنند. طراحان داخلی با ایجاد تغییرات در ترکیب فضاها و کاربری آنها، استفاده مناسب از رنگ ، نور ، فضا و اشیاء ومحل قرارگیری مبلمان می توانند به ایجاد هماهنگی و تنظیم جریان انرژی کمک کنند. از بسیاری جهات ، طراحان داخلی، طراحان ایجاد "احساس" در فضای داخلی محسوب می گردند که همه این عوامل را در توازن با یکدیگر قرار می دهند.

طراحان داخلی نقش بسیار مهمی در توسعه و بازسازی فضاهای داخلی "خانه" و یا"محل کار" و ایجاد توازن و تعادل بین عناصر پنجگانه در آن فضاها بعهده دارند.

معماران منظر - Landscape Architects

معماران منظر با افزایش "چی" ِ سودمند و پتانسیل آن در پیرامون ساختمان ها از اصول فانگ شوای علمی برای بهبود و رفاه ساکنان از طریق طراحی مورد درخواست کارفرمایان، بهره مند می شوند. اهمیت نقش معماران منظر در ایجاد توازنِ بین عناصر پنجکانه در محیطِ زیست پیرامونیِ و هدایت "چی" با توجه به فرم ها، گیاهان، آبنماها، مصالح، نور و رنگ بسیار حائز اهمیت می باشد.

امروزه در طرح های لنداسکیپ، رویکرد نوین به فانگ شوای در ترکیب قواعد سنتی فانگ شوای با رویکرد غربی آن تحت عنوان “Black Hat Sect" مورد توجه و استفاده بسیاری از معماران منظرمی باشد.

معمارمنظر آشنا به فانگ شوای، طراح ایجاد توازن بین انسان، ساختمان ، اشیاء و طبیعت در محیط زندگی وکار است.